PENGENALAN

Menurut Norazila Mat, Muhammad Syaqif Noordin, et al (2017) kemahiran insaniah pada pandangan beberapa sarjana juga disebut sebagai people skills, soft skills dan emotional intelligence. Kesemuanya membawa maksud yang serupa, iaitu kebolehan seseorang menguasai kemahiran dalam membina hubungan dengan diri sendiri dan membina hubungan dengan persekitaran, khususnya melalui aktiviti komunikasi.

Kemahiran insaniah amat penting kepada pelajar kerana kemahiran ini memberikan nilai tambah dalam pencapaian pelajar secara keseluruhan. Kebanyakan organisasi memerlukan pekerja yang mempunyai kemahiran insaniah yang cemerlang untuk bekerja di syarikat mereka. Oleh itu, mahasiswa perlu membentuk kemahiran insaniah mereka dari universiti lagi supaya dengan kemahiran ini mereka akan mudah menyesuaikan diri dengan pekerjaan apabila mereka sudah menamatkan pengajian kelak. Kebanyakan mahasiswa sukar mendapat pekerjaan setelah tamat pengajian kerana mereka lemah dalam kemahiran insaniah walaupun mempunyai pencapaian akademik yang baik.

Elemen kemahiran insaniah yang perlu ada kepada seseorang individu adalah unsur-unsur yang ada dalam kemahiran intrapersonal dan kemahiran interpersonal, seperti kebolehan berkomunikasi, penampilan diri, keyakinan diri, konsep diri, kerja berpasukan, kefasihan berbahasa sama ada menggunakan Bahasa Melayu atau Inggeris, kebijaksanaan menjaga perhubungan dengan orang lain, kebijaksanaan menyesuaikan diri mengikut keadaan semasa, khususnya dalam menghadapi situasi budaya masyarakat berbilang kaum dan agama di Malaysia, kebolehan menggunakan kata panggilan yang betul dan sopan dalam komunikasi, kebolehan mengawal emosi dan menguruskan tekanan, kebolehan menangani dan menyelesaikan masalah dan akhir sekali kemahiran memotivasikan diri.


 KEMAHIRAN KOMUNIKASI

Menurut Nussabaum, (2007) di dalam penulisan Nurul Salmi et.al, (2019) kemahiran komunikasi adalah suatu kebolehan untuk mewujudkan interaksi atau hubungan melalui medium perantara atau sebaliknya dengan orang lain. Kemahiran komunikasi ini meliputi kemahiran menulis, membaca, berhujah, mendengar, etika dalam berkomunikasi, dan juga mempunyai kaitan dengan penggunaan teknologi. Berdasarkan kepada arus globalisasi kini, kemahiran komunikasi telah menjadi suatu aspek penting yang amat dititikberatkan supaya dikuasai oleh setiap individu. Proses komunikasi merupakan tunjang utama dan tidak dapat dielakkan bagi seseorang itu dalam menjalankan aktiviti harian mereka. Ini kerana, proses ini akan terjadi dengan sendirinya apabila wujudnya interaksi antara dua individu tanpa dapat dielakkan.

            Menurut Abdullah, (2008) di dalam penulisan Nurul Salmi et.al, (2019) komunikasi memainkan peranan yang sangat besar dalam kehidupan manusia. Dalam proses sosialisasi, kemahiran ini dapat membantu ahli sosiologi bagi melahirkan institusi sosial dan seterusnya memberi pengaruh ke atas budaya dan struktur sosial. Ini kerana, setiap individu akan melalui perjalanan hidup tersendiri. Berdasarkan pengalaman yang dilalui tersebut akan menjadi pelajaran kepada mereka. Ilmu tersebut seterusnya boleh dikongsi dengan orang lain bagi mewujudkan komunikasi. Contohnya ketika proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) di dalam kelas, guru dan pelajar seharusnya mengamalkan komunikasi dua hala antara supaya mereka bertukar-tukar pengalaman dan pengetahuan antara satu sama lain. Dengan wujudnya interaksi ini, pengalaman dan pengetahuan mereka dapat dikongsi bersama dan seterusnya memberi manfaat kepada mereka.

            Menurut Nurul Salmi et.al, (2019) komunikasi dalam bidang pendidikan adalah nadi utama di sesebuah institusi pengajian adalah kemahiran komunikasi yang mana ianya menjadi medium bagi menyampaikan sesuatu ilmu. Proses pembelajaran dan ilmu yang diperoleh dari institusi-institusi ini akan menjadi input bagi pembentukan dan perubahan seseorang individu itu. Selain itu, kajian mendapati dalam aktiviti seharian manusia, sebanyak 70 peratus masa digunakan untuk tujuan komunikasi. Ini kerana, manusia sentiasa berkeinginan untuk mendapatkan maklumat baru dan saling berhubungan antara satu sama lain dalam kebanyakan aktiviti harian mereka. Bagi pelajar, aktiviti harian mereka lebih banyak tertumpu di sekolah. Oleh yang demikian, guru seharusnya menggunakan ruang dan peluang yang ada bagi membantu proses pembentukan pelajar yang cemerlang dan berkualiti. Selepas waktu persekolahan pula, guru juga perlu menjaga komunikasi mereka dengan masyarakat luar terutamanya ibu bapa kerana kredibiliti seorang guru itu dinilai oleh orang awam sepanjang masa.


KEBIJAKSANAAN MENJAGA HUBUNGAN DENGAN ORANG LAIN

Menurut Boothman, (2004) di dalam penulisan Elizabeth, (2020) manusia merupakan makhluk sosial yang selalu berhubungan dengan orang lain, baik secara individu mahupun secara kelompok. Pada saat ini banyak orang merasa bosan, merasa tidak mempunyai kawan, dan merasa tidak diterima dalam pergaulan di masyarakat. Banyak orang pandai yang tidak berjaya dalam bidang, padahal sebenarnya rahasia berjaya tidak sulit untuk dijumpai. Salah satu rahasianya adalah dengan memiliki hubungan yang baik dengan semua orang. Semakin baik seseorang menjalin hubungan dengan orang lain, semakin baik pula kualiti kehidupan orang itu.

Menurut Elizabeth, (2020) manusia adalah makhluk sosial yang tidak terlepas dari jalinan hubungan dengan orang lain dan hidup dengan saling tolong menolong. Dalam menjalin hubungan dengan orang lain, seseorang harus mengetahui seni menjalin hubungan yang baik agar ia dapat diterima dalam pergaulan dan disenangi oleh orang di sekitarnya. Demikian juga, ketika menjadi seseorang yang disukai oleh orang lain, maka orang lain akan menjadi terbuka dengan orang itu. Disukai oleh orang lain berhubungan dengan bagaimana penampilan seseorang, tetapi lebih erat hubungannya dengan bagaimana membuat sesamanya merasa aman, nyaman, dan senang berada di dekatnya. Orang yang mudah disukai oranf lain memberikan isyarat-isyarat yang sangat jelas tentang kesediaannya untuk bersosial dan mengungkapkan bahwa saluran komunikasi terbuka. Untuk menjadi orang yang menarik tidak harus cantik atau tampan, tapi untuk menjadi orang yang menarik harus baik pada orang lain, berguna bagi orang lain, dan unik (memiliki pribadi yang unik dan lain dari orang lain). Tiap manusia dilahirkan berbeza tidak ada satu pun yang sama persis. Bila seseorang menjadi dirinya sendiri, orang itu akan menjadi seorang yang unik dan menarik yang akan dikagumi banyak orang.

Seseorang yang bersikap terbuka dan ramah akan menarik perhatian orang lain. Seorang setiausaha harus memiliki seni menjalin hubungan yang baik dengan orang lain, baik dengan rakan sekerja mahupun dengan rakan bisnis perusahaan sehingga ia dapat melihat keuntungan yang diperoleh apabila ia dapat membuat orang lain menyukainya. Apabila seorang setiausaha memiliki hubungan yang baik dengan orang lain, ia tidak akan mengalami kesulitan dalam menyelesaikan tugas dan tanggungjawab. Selain itu, hal itu akan mendatangkan keuntungan bagi syarikat tempatnya bekerja. Untuk itu, sebagai seorang setiausaha yang profesional, haruslah terus mengembangkan kemampuannya dalam bidang ini. Seorang setiausaha akan menjadi setiausaha yang berjaya apabila dirinya memiliki kepribadian yang menyenangkan sehingga akan disukai oleh orang sekeliling.


KEBIJAKSANAAN MENYESUAIKAN DIRI

Menurut Nasrudin Subhi et. el, (2020) mengatakan bahawa penyesuaian diri merupakan proses yang sering dialami dalam kitaran hidup seseorang manusia yang mengalami perubahan persekitaran. Impak keberkesanan penyesuaian diri mempengaruhi kehidupan harian setiap individu. Dalam konteks pelajar, penyesuaian diri dengan persekitaran universiti adalah untuk mencapai matlamat kecemerlangan dalam pembelajaran. Fokus utama kajian ini adalah untuk mengkaji keberkesanan penyesuaian diri pelajar serta cara gaya tindak terhadap masalah yang berlaku dalam hidup mereka.

Menurut Ramsay et. al, (2007) di dalam penulisan Nasrudin Subhi et. el, (2020)  penyesuaian merujuk kepada satu proses dinamik yang menuju ke arah pencapaian dengan kesepadanan yang sesuai antara seorang individu dengan persekitarannya. Peralihan ke tahap pendidikan tinggi adalah satu tempoh di mana kehidupan seseorang akan mengalami perubahan bagi memerlukan penyesuaian. Bagi pelajar, tempoh peralihan ke universiti mewakili perpisahan daripada cara hidup dan norma yang berhubung dengan pengalaman. Oleh itu, penyesuaian kepada kehidupan di kolej atau universiti adalah satu proses yang mencabar bagi kebanyakan pelajar. Cara gaya tindak adalah satu strategik kesedaran yang digunakan oleh individu yang melibatkan usaha kognitif dan tingkah laku ketika menghadapi sesuatu kejadian tertekan.

Menurut Nasrudin Subhi et. el, (2020) mengatakan bahawa mereka yang dapat menyesuaikan diri dengan baik akan lebih cenderung menggunakan cara gaya tindak berorientasi tugasan mungkin kerana mereka mempunyai sokongan daripada orang lain atau berasa puas hati dengan sistem pentadbiran di universiti. Penyesuaian yang baik ini dapat membantu mereka untuk melibatkan diri dalam tingkah laku yang bertujuan untuk mengurangkan atau menghilangkan tekanan. Oleh itu, penyesuaian yang baik menggalakkan penggunaan cara gaya tindak berorientasi tugasan.


KEFASIHAN BERBAHASA MELAYU

Menurut Fadzilah Rahman, (2021) menyatakan bahawa penguasaan berbahasa kebangsaan perlu untuk meningkatkan ilmu, kemahiran dan kompetensi seseorang murid. Bagi murid bukan Melayu, kemahiran berbahasa Melayu merupakan kemahiran tambahan dalam berbahasa dan mempunyai perbezaan yang ketara dengan kemahiran menggunakan bahasa ibunda. Perbezaan bahasa akan menyebabkan wujudnya perbezaan antara dua kelompok penutur dari aspek budaya dan pemikiran. Walaubagaimanapun, kemahiran bertutur menggunakan bahasa Melayu wajib dikuasai oleh setiap murid di Malaysia untuk kelangsungan hidup atau ‘survival’ dalam kalangan masyarakat yang pelbagai etnik di Malaysia.

Menurut Rahman Talib, (1060) di dalam penulisan Fadzilah Rahman, (2021) mengatakan selain menjadi bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi, bahasa Melayu juga dimartabatkan sebagai bahasa utama dalam bidang pendidikan. Dasar Pendidikan Kebangsaan melalui Penyata Razak (1956) telah menetapkan, anak-anak berlainan bangsa perlu mempelajari isi kandungan kurikulum yang sama di Malaysia. Hanya dua jenis sekolah, iaitu Sekolah Kebangsaan (SK) dan Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) yang dibenarkan. Di Sekolah Kebangsaan menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar manakala di SJK menggunakan bahasa vernakular sebagai bahasa pengantar. Bermula pada tahun 1968, bahasa Melayu telah menjadi bahasa pengantar tunggal bagi sistem pendidikan di negara ini.

Menurut Fadzilah Rahman, (2021) menyatakan bahawa persekitaran bahasa hendaklah dibentuk dan dicipta menggunakan pelbagai aktiviti yang melibatkan bahasa kedua. Murid juga harus digalakkan berusaha sendiri untuk menguasai kemahiran berkomunikasi menggunakan bahasa Melayu. Keupayaan murid mencapai keputusan cemerlang dalam kemahiran bertutur dipengaruhi oleh strategi yang digunakan oleh mereka. Murid perlu digalakkan oleh guru melibatkan diri dengan interaksi secara langsung di dunia sebenar menerusi aktiviti seharian, berinteraksi dengan pekerja natif di sekolah seperti kerani, pengawal keselamatan, pekerja kantin, dan menggalakkan murid bertutur menggunakan bahasa Melayu di luar kelas. Penguasaan ilmu bahasa tambahan seperti pengetahuan budaya penutur asli memudahkan interaksi secara aktif. Melalui aktiviti yang berpusatkan murid sendiri secara langsung dapat meningkatkan kosa kata untuk berkomunikasi dalam masyarakat yang multietnik di Malaysia.

 

CADANGAN / PENUTUP

Kemahiran insaniah ini telah memberi pendedahan yang sewajarnya tentang selok-belok pekerjaan demi menyiapkan diri graduan dalam alam pekerjaan kelak. Kemahiran insaniah ini juga berkisar tentang isu bagaimana hendak mempersiapkan diri graduan supaya mereka diterima sebagai pekerja dan meningkatkan peluang “emplyability” mereka sebagai graduan. Ia bukan hanya berkisar tentang setakat mana pencapaian akademik mereka. Oleh itu, graduan haruslah diberikan pendedahan awal dalam bidang tugas sebagai setiausaha tentang kemahiran yang perlu ada untuk menjadi seorang setiausaha yang berkemahiran.

Selain itu, pelajar mestilah memupuk sifat menepati masa dalam kalangan pelajar bagi melahirkan pelajar yang berdisiplin dalam pengurusan masa dalam menyiapkan sesuatu tugas dan secara tidak langsung mereka akan membawa sikap menepati masa apabila di alam perkerjaan nanti. Seterusnya, pelajar sentiasa menjaga penampilan diri dan dan tingkah laku semasa di universiti atau kolej lagi. Ini kerana para graduan mudah membiasakan diri dan mengikuti protokol di tempat kerja kelak. Mana-mana majikan mahukan pekerjanya mempunyai akhlak dan pandai menguruskan diri dengan baik.

Di samping itu, pelajar haruslah menerapkan kemahiran berkomunikasi dalam kalangan pelajar. Pihak universiti atau kolej meletakkan satu kursus kemahiran komunikasi di tempat kerja. Contohnya, kursus “Core Ability” dan “English For Communication” yang mengajar tentang cara berkomunikasi di tempat kerja dengan baik. Akhir sekali, kemahiran insaniah diperlukan untuk memahami matlamat dan wawasan syarikat, untuk mengenali niat kerja, untuk menyampaikan dan menerima idea, untuk memupuk persekitaran bekerja yang selesa dan selamat serta untuk membolehkan pekerja mencapai potensi maksimum mereka.


RUJUKAN


Mat, N., Noordin, M. S., & Abdullah, N. A. (2017). Pembentukan Kemahiran Insaniah Pelajar Melalui Badan Beruniform Di Universiti Kebangsaan Malaysia. Jurnal Personalia Pelajar, 20 (1).

Nurul Salmi, & Zainuddin Ahmad. (2019). Intergenerational communication across the life span. New York: Lawrence Erlbaum Assoc. Inc.

Elizabeth. (2020). How to make people like you in 90 seconds or less [Bagaimana membuat orang menyukai anda dalam 90 detik atau kurang]. Batam: Interaksara Batam Centre.

Nasrudin Subhi. & Zalilah Ali. (2020). The role of coping in mediating the relationship between positive affect and school satisfaction in adolescents. Children Indicators Research, 3, 349-366

Fadzilah Rahman. (2021). Bahasa Malaysia saintifik. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

                                            


Comments